Stigning i CO2-afgift for lastbiler i Tyskland

Den nye CO2-afgift på MAUT (motorvejsafgift) signalerer en vigtig forandring i transportsektoren, som nu tager et afgørende skridt mod grønnere fremtid. Denne ændring afspejler et tiltagende fokus på miljøansvarlighed og en strategisk tilgang til at nedbringe de skadelige emissioner fra den tunge trafik. Med den nye afgiftsstruktur bliver det mere omkostningseffektivt for transportvirksomheder at investere i miljøvenlige køretøjer og fremme bæredygtige transportløsninger, hvilket kan bane vejen for en mere bæredygtig transportbranche.

Forventede satser for lastbilafgift i Tyskland fra december 2023

De nye satser for lastbilafgift i Tyskland, som træder i kraft fra december 2023, afspejler landets forpligtelse til at opfylde internationale klimamål. Satserne vil blive beregnet på baggrund af en skala, der favoriserer køretøjer med lavere CO2-udslip, og vil straffe dem, der overstiger et fastsat emissionsloft. Denne skala er designet til at være progressiv, hvilket betyder, at jo højere emissioner, desto højere bliver afgiften. Dette tiltag er tænkt som et incitament for virksomheder til at modernisere deres flåder med mere brændstofeffektive og miljøvenlige lastbiler.

Relevante køretøjsdata for bestemmelse af CO2-klassen

For at fastlægge en lastbils CO2-klasse nøjagtigt, skal oplysninger såsom brændstofforbrug, motoreffektivitet og køretøjets aerodynamiske egenskaber tages i betragtning. Disse data skal være tilgængelige i køretøjets registreringsdokumenter og ofte også i telematiksystemer, som moderne flåder anvender. Det vil være afgørende for virksomheder at indsamle og opbevare disse data korrekt, da de vil påvirke afgiftsbyrden og kan være underlagt kontrol fra myndighedernes side. Hos Lauritzen har vi alle de nødvendige data inkluderet i registreringsdokumenterne, hvilket giver en effektiv transport fra A til B.

Forskelle mellem nye CO2-klasser og tidligere Euro-forureningsklasser

De indførte CO2-klasser er en videreudvikling af de tidligere Euro-forureningsklasser, som fokuserede på lokal luftkvalitet. Disse nye klasser tager skridtet videre ved at adressere den globale påvirkning af køretøjers emissioner, med det specifikke mål at reducere drivhusgasemissionerne. Med introduktionen af CO2-klasser, vil der være en tydeligere sammenhæng mellem afgifter og klimapåvirkning, hvilket giver en mere retfærdig og gennemsigtig afgiftsstruktur.

Er du interesseret i at begrænse den samlede emission ved transport? Med intermodal transport, herunder banetransport, vælger du en mere bæredygtig løsning, og samtidig er denne transportform også fritaget fra MAUT afgiften. Slip for at betale dyre domme for vejløsninger. Lauritzen tilbyder effektiv og bæredygtig logistikløsning med banetransport

Undtagelser og fritagelser fra den nye CO2-afgift

For at sikre en retfærdig overgang til de nye CO2-afgiftssatser, vil der være en række undtagelser og fritagelser. Disse er designet til at hjælpe industrier, der endnu ikke kan overgå til renere teknologier, og som måske ville blive uforholdsmæssigt ramt af de nye afgifter. Undtagelserne kan inkludere særlige betingelser for landbrugs- eller nødkøretøjer, samt midlertidige fritagelser for virksomheder, der investerer i teknologier, der endnu er under udvikling.

Betydningen af CO2-klasser for bompengeregningen

Integrationen af CO2-klasser i beregningen af bompenge vil gøre det muligt for transportvirksomheder at se direkte økonomiske fordele ved at reducere emissioner. Dette vil ikke kun have en positiv miljømæssig effekt, men også forbedre de offentlige finanser ved at dirigere midler fra afgifter til infrastrukturforbedringer og miljøbeskyttelse. Denne praksis vil også støtte innovation og udvikling af ny teknologi inden for transportsektoren.

 

FAQ

Hvorfor stiger CO2-afgiften på MAUT?

CO2-afgiften på MAUT stiger for at fremme reduktionen af drivhusgasser og tilskynde til brug af mere miljøvenlige transportmidler.

Hvilke konsekvenser har afgiften for branchen?

Afgiften kan øge driftsomkostningerne for transportvirksomheder, hvilket kan føre til en hurtigere overgang til grønnere køretøjer og teknologier.

Hvornår stiger afgiften på MAUT?

Stigningen i MAUT-afgiften er planlagt til at træde i kraft fra december 2023.

Hvem påvirkes af de nye transportafgifter?

De nye transportafgifter påvirker lastbil operatører og transportvirksomheder, der bruger tyske motorveje.

Hvad betyder stigningen af CO2 gebyret for lastbiler? 

Stigningen i CO2-gebyret for lastbiler vil gøre det dyrere at drive køretøjer med høj emission og kan motivere til anvendelsen af mere brændstofeffektive køretøjer.

Hvad ligger til grund for stigningen? 

Stigningen er baseret på behovet for at bekæmpe klimaændringer og Tysklands mål om at reducere drivhusgasemissioner.

Hvilke undtagelser og fritagelser er der fra den nye afgift?

Der vil være visse undtagelser og fritagelser, som f.eks. kan inkludere nødkøretøjer, landbrugskøretøjer og køretøjer, der allerede anvender alternative, renere teknologier.

Ann Hansen
- Alice Butik
We have collaborated with Lauritzen as our freight forwarder for about 14 years and have always been very pleasant with them.
It is easy to book and in case of problems/delays we are notified.

Clear departures make it easy to see when to expect our goods will be delivered.

The staff are always friendly, happy and accommodating upon inquiries, which makes you in a good mood when talking to them.

We have tried other freight forwarders but has always returned to Lauritzen.
Johan Steffensen
- Steff Byg
For 25 years, if not more, Lauritzen have had all our transport to Italy and have always handled it exceptionally good.

As we are located in the same city, Lauritzen has always been good at paying us a visit, if something has been missing, which has also contributed to very good relationships among the companies.
If something goes wrong, against expectations, Lauritzen quickly report this. And in case we need goods in a hurry they also find a solution to this. All information is passed on. That means a lot to us.

In addition, Lauritzen transport what we have to Spain, Norway and Sweden.

To us, Lauritzen is not a supplier but a partner.
Niels Hagelskjær
- Garant Holstebro
Garant Holstebro has in about 15 years purchased tiles from Italy and Spain. In these 15 years we have more or less only used Lauritzen for transportation of our tiles.
For us at Garant Holstebro it is all about an end product of the highest quality which also means delivery of our products.
The cooperation that I have personally had with Lauritzen for many years now can only be described as excellent.
I send orders every week and all orders are handled professional. Each request is answered immediately and each case at the concerned factory is handled thoroughly so we always have our goods loaded in time, which means that we can comply with all our deliveries.
In case of accident, I receive an email or a call from the office immediately, so I can always give our customers a message about a possible change of delivery time.
I have to say that I rarely experience such a complete workflow as the staff perform at Lauritzen.
Incredible nice people to talk to and write with. I could mention some names, but I am sure they know who they are, and I am certain that all at Lauritzen performs equal.
- Speira
Samarbejdet i opstartsfasen er gået utrolig godt. Vi sætter stor pris på at det altid er de samme, der håndtere vores bookinger og de har styr på det. De holder os godt informeret.
Vi sætter endvidere pris på at det, så vidt muligt, er de samme chaufføre, der kommer ud til os igen og igen.
Sammenfattet ser vi at den service vi var vant til fra Lauritzen fra før, stadig er den samme. chaufførerne gør som de bliver bedt om / i overensstemmelse med vores HMS-krav, så vi er yderst tilfredse med opstarten.
John Knudsen
HL Keramik - Purchaser
Lauritzen solves all our tasks concerning loading of tiles in Italy. Their set-up is probably the best we've tried in all the 40 years we have imported tiles from Italy. We have since the switch to Lauritzen, experienced a super service and delivery. I have recommended Lauritzen to others and would still do it if someone is searching transport solutions from Italy.