Året der gik 2023

Så ramte virkeligheden os med et brag, og vi gik fra den ene yderlighed i 2022 til den anden i 2023.

Fragtmarkedet i vores segment gik helt i stå i april måned og har ikke rettet sig siden, og vi ser ind i et 2024 på niveau med 2023, hvilket helt overordnet gør mig bekymret for dansk økonomi.

De lavere fragtmængder har samtidig øget konkurrencen speditørerne imellem, og kunderne har oplevet et øget aktivitetsniveau fra sælgerne af transportydelser, hvilket vi også har kunnet mærke. Vi har derfor arbejdet meget med vores kunder, om at finde de rigtige løsninger og det lykkedes langt hen ad vejen, dog desværre ikke alle steder.

De lave godsmængder er jo desværre en konsekvens af, at vores kunder er endnu hårdere ramt end os, da byggeriet er gået helt i stå, og det endda efter, at der har været en stor lageropbygning i 2022. Det bekymrer os også meget, og vi håber at en lavere rente i 2024 kan hjælpe byggeriet i gang igen.
Vi hilste på og hyggede heldigvis med mange af vores gode kunder og samarbejdspartnere på flisemessen i Bologna, hvilket var rigtig dejligt. Tak til alle der var med for godt selskab.

Et af vores tiltag er et nyt koncept til storformat fliser, som skal transporteres i kasser. Her har vi indført faste afgange kun for denne type fliser, hvilket både minimerer skader og giver en besparelse på fragten.
Konceptet er blevet taget godt imod og virker efter hensigten, da det giver en besparelse for vores kunder.

Vores webportal er også rigtig populær ved kunderne, da man let og overskueligt kan booke og up-loade dokumenter som f.eks. ordrebekræftelser, følge sit gods, og finde gamle fakturaer. 

På personalesiden har vi flyttet lidt rundt så Niels Andersen har fået ny stilling som Sales and Business Development Manager, og ny mand ombord til at lede speditionsafdelingen er Torben Nyborg. En rokering vi allerede har stor glæde af og forventer os endnu mere af.

Selvom 2023 har været stille transportmæssigt, så går hverken verden eller Lauritzen i stå, og der er sket mange ting i løbet af året.

Vores første ESG rapport blev udgivet ifm at årsrapporten kom ud og ligger til læsning på hjemmesiden. Vi har fokus på den grønne omstilling, og vi er pt ved at montere solceller. Der kommer nyt varmesystem i vores kontor inden så længe, hvilket vil nedbringe Co2 aftrykket i Lauritzen betragteligt. En anden ting som jeg godt kan lide, er at vi i stor udstrækning køber vores IT udstyr brugt, og derved bidrager til en cirkulær økonomi.

Vi har også udlært 2 elever med et brag af en elev fest, ændret vores design profil så den afspejler en grønnere profil, spurgt vores medarbejdere hvad vi kan gøre bedre, ændret vores stillingsopslag så de er mere levende og viser hvem vi er, og flyttet administrationen op i moderselskabet så Lauritzen nu er ren drift. 

Så alt i alt endnu et spændende år, hvor vi er glade for igen at komme ud med sorte tal på trods af de udfordringer, der har været.

Lige til sidst, så skal man være opmærksom på, at den tyske vejskat Maut, fra 1 december 2023 er steget betragteligt, og jeg kan derfor anbefale en togløsning med Lauritzen, da man så ikke bliver ramt af denne vejskat.

Til allersidst en stor tak til kunder, kollegaer og partnere for samarbejdet i det forgange år.

 

FREMTIDEN TILHØRER DE GLADE

MVH

Kristian Svarrer, CEO

Ann Hansen
- Alice Butik
Vi har brugt Lauritzen som speditør i ca. 14 år og har været meget glade for dem.
Det er dejligt nemt at booke afhentninger, og er der nogle problemer/forsinkelser så får vi besked herom.

Overskuelige afgange, så det er nemt at se hvornår man kan forvente sine varer hjemme.

Personalet er altid venlige, glade og imødekommende ved henvendelser, så man bliver i godt humør af at snakke med dem.

Vi har prøvet andre speditører, men er altid vendt tilbage.
Brian Pedersen
- HL Keramik
Altid god og fantastiske høj service. I kommer altid med god info omkring leveringstidspunkter. Endvidere oplever vi altid stor fleksibilitet hos jer.
Johan Steffensen
- Steff Byg
I 25 år, hvis ikke mere, har Lauritzen kørt alt vores transport til Italien og har altid håndteret det til UG+.

Da vi er beliggende i samme by, har Lauritzen altid være gode til at komme forbi, hvis vi har manglet noget, hvilket også har medvirket til rigtig gode relationer virksomhederne iblandt.

Skulle det imod forventning ske at gods er forsinket eller glemt fra leverandørs side, er Lauritzen hurtige til at melde ud herom. Er der tilfælde hvor vi mangler gods i en fart, finder de også en løsning herpå. Informationer bliver altid videregivet. Det betyder meget for os.

Endvidere kører Lauritzen hvad vi har til Spanien, Norge og Sverige.

Lauritzen er for os ikke en leverandør men en samarbejdspartner.
Niels Hagelskjær
- Garant Holstebro
Garant Holstebro har nu i ca. 15 år, indkøbt fliser fra Italien og Spanien. I de 15 år har vi stort set kun brugt Lauritzen til at hente vores fliser. For os i Garant Holstebro, handler det om et slutprodukt i aller højeste kvalitet, og det vil også sige levering af vores produkter.
Det samarbejde som jeg nu personligt i de mange år har haft med Lauritzen, kan kun beskrives som fremragende. Jeg afsender ordre hver uge, og alle ordre behandles virkeligt professionelt. Hver sag som sendes, bliver besvaret med det samme. Hver sag som ligger ved pågældende fabrik, bliver behandlet til punkt og prikke, så vi hver gang får læsset vores vare til tiden, når de er klar, og som betyder at vi overholder alle vores leveringer. Skulle uheld opstå, evt. stop på godsbanen mm, så har jeg en mail eller et opkald fra kontoret omgående, så jeg altid kan give vores kunder en besked omkring en evt. ændring af leveringstidspunktet. Personligt må jeg må sige at jeg sjældent oplever så gennemført en arbejdsgang, som personalet udfører ved Lauritzen.
Fantastisk søde mennesker at tale og skrive med. Jeg kunne godt sætte nogle navne på, de ved nok hvem jeg mener, men jeg er sikker på at alle arbejder på lige fod.
Poul-Henning W. Nielsen
- Slagelse Flisecenter A/S
Vi får altid en super service hos Lauritzen.
Når der i ny og næ er togulykker, hvilken Lauritzen ikke er herre over, er de gode til at informere om diverse forhindringer. De er samtidig gode til at huske vores ordre, og spørger altid ind til om andre ordrenumre skal med hjem. Vi er godt tilfredse med samarbejdet.
- Speira
Samarbejdet i opstartsfasen er gået utrolig godt. Vi sætter stor pris på at det altid er de samme, der håndtere vores bookinger og de har styr på det. De holder os godt informeret.
Vi sætter endvidere pris på at det, så vidt muligt, er de samme chaufføre, der kommer ud til os igen og igen.
Sammenfattet ser vi at den service vi var vant til fra Lauritzen fra før, stadig er den samme. chaufførerne gør som de bliver bedt om / i overensstemmelse med vores HMS-krav, så vi er yderst tilfredse med opstarten.
John Knudsen
HL Keramik - Purchaser
Lauritzen løser alle vores opgaver vedrørende lastning af fliser i Italien. Deres opstilling er nok det bedste, vi har prøvet i alle de 40 år, vi har importeret fliser fra Italien. Vi har, siden skiftet til Lauritzen, oplevet en super service og levering. Jeg har anbefalet Lauritzen til andre og vil stadig gøre det, hvis nogen søger transportløsninger fra Italien.