Nyt kapitel for familiekoncernen

Kristian Svarrer tager tøjlerne som eneejer af familiekoncernen

Kristian Svarrer, der hidtil har været medejer og direktør af Harbour Group Holding – koncernen bag flere af Esbjergs velkendte virksomheder, herunder bl.a. J. Lauritzen’s Eftf., Jutlandia Terminal og COPCO – har netop overtaget sin storebrors ejerandel og opnået fuldt ejerskab over koncernen.

Efter bortgangen af deres far, Knud Svarrer, i 2010, overtog brødrene Kasper og Kristian Svarrer ledelsen af koncernen. Kristian påtog sig direktørrollen, og i de seneste 15 år har han stået i spidsen for familieforetagendet, med sparring fra Kasper, der har været en aktiv del af bestyrelsen og gjort karriere inden for finansverdenen. Under deres ledelse har koncernen gennemgået en markant modernisering, digitalisering og udvidelse af forretningen, hvilket har styrket virksomhedens position på markedet.

“Det at træde ud af familievirksomheden føles som det naturlige sidste skridt i et langt generationsskifte. Efter vores fars bortgang var det vigtigt for mig at bidrage til opbygningen af et solidt fundament for en veldrevet virksomhed – både for at støtte min lillebror, som havde ambitioner om at lede koncernen, og for at ære den familievirksomhed, der blev videregivet til os. Men det er Kristians fortjeneste, at vi er kommet i mål, og hans ledelse har været afgørende for virksomhedens succes,” siger Kasper.

”Koncernen står nu over for et nyt kapitel med mange forretningsmuligheder, og det giver mening, at det er nu, jeg træder ud. Jeg er i gang med at starte min egen virksomhed, jeg er 53 år, og jeg føler, at mit arbejde er gjort. Det er tid til at give Kristian mulighed for at drive virksomheden videre på egen hånd.

Koncernen er en vigtig del af vores familiehistorie og identitet, og det er naturligvis vemodigt at sige farvel. Men jeg har skabt et andet fundament i mit liv, og med Kristian som eneejer og direktør er koncernen i de helt rette hænder."

Kasper træder både ud af ejerskabet og sin post i bestyrelsen.

”Kaspers kompetencer fra private equity verdenen har været med til at løfte os som virksomhed, både i forhold til, hvordan vi driver forretning, og hvordan vi har anskuet markederne og omverdenen”, siger Kristian.

“Som eneejer betyder det, at jeg alene står til ansvar. Det er et stort ansvar. Det åbner også op for nye muligheder, da jeg nu kan træffe beslutningerne alene. Når jeg ser tilbage på de sidste 15 år, er jeg stolt af, hvad vi har opnået, og jeg er taknemmelig for at have haft muligheden for at arbejde tæt sammen med min bror. Vi skilles på de bedst mulige vilkår, og jeg ser frem til et nyt kapitel med spænding og forventning. Jeg glæder mig til at se, hvad fremtiden bringer.”

Ann Hansen
- Alice Butik
Vi har brugt Lauritzen som speditør i mange år og har været meget glade for dem.
Det er dejligt nemt at booke afhentninger, og er der nogle problemer/forsinkelser så får vi besked herom.

Overskuelige afgange, så det er nemt at se hvornår man kan forvente sine varer hjemme.

Personalet er altid venlige, glade og imødekommende ved henvendelser, så man bliver i godt humør af at snakke med dem.

Vi har prøvet andre speditører, men er altid vendt tilbage.
Johan Steffensen
- Steff Byg
I 25 år, hvis ikke mere, har Lauritzen kørt alt vores transport til Italien og har altid håndteret det til UG+.

Da vi er beliggende i samme by, har Lauritzen altid være gode til at komme forbi, hvis vi har manglet noget, hvilket også har medvirket til rigtig gode relationer virksomhederne iblandt.

Skulle det imod forventning ske at gods er forsinket eller glemt fra leverandørs side, er Lauritzen hurtige til at melde ud herom. Er der tilfælde hvor vi mangler gods i en fart, finder de også en løsning herpå. Informationer bliver altid videregivet. Det betyder meget for os.

Endvidere kører Lauritzen hvad vi har til Spanien, Norge og Sverige.

Lauritzen er for os ikke en leverandør men en samarbejdspartner.
Niels Hagelskjær
- Garant Holstebro
Garant Holstebro har nu i ca. 15 år, indkøbt fliser fra Italien og Spanien. I de 15 år har vi stort set kun brugt Lauritzen til at hente vores fliser. For os i Garant Holstebro, handler det om et slutprodukt i aller højeste kvalitet, og det vil også sige levering af vores produkter.
Det samarbejde som jeg nu personligt i de mange år har haft med Lauritzen, kan kun beskrives som fremragende. Jeg afsender ordre hver uge, og alle ordre behandles virkeligt professionelt. Hver sag som sendes, bliver besvaret med det samme. Hver sag som ligger ved pågældende fabrik, bliver behandlet til punkt og prikke, så vi hver gang får læsset vores vare til tiden, når de er klar, og som betyder at vi overholder alle vores leveringer. Skulle uheld opstå, evt. stop på godsbanen mm, så har jeg en mail eller et opkald fra kontoret omgående, så jeg altid kan give vores kunder en besked omkring en evt. ændring af leveringstidspunktet. Personligt må jeg må sige at jeg sjældent oplever så gennemført en arbejdsgang, som personalet udfører ved Lauritzen.
Fantastisk søde mennesker at tale og skrive med. Jeg kunne godt sætte nogle navne på, de ved nok hvem jeg mener, men jeg er sikker på at alle arbejder på lige fod.
- Speira
Samarbejdet i opstartsfasen er gået utrolig godt. Vi sætter stor pris på at det altid er de samme, der håndtere vores bookinger og de har styr på det. De holder os godt informeret.
Vi sætter endvidere pris på at det, så vidt muligt, er de samme chaufføre, der kommer ud til os igen og igen.
Sammenfattet ser vi at den service vi var vant til fra Lauritzen fra før, stadig er den samme. chaufførerne gør som de bliver bedt om / i overensstemmelse med vores HMS-krav, så vi er yderst tilfredse med opstarten.
John Knudsen
HL Keramik - Purchaser
Lauritzen løser alle vores opgaver vedrørende lastning af fliser i Italien. Deres opstilling er nok det bedste, vi har prøvet i alle de 45 år, vi har importeret fliser fra Italien. Vi har, siden skiftet til Lauritzen, oplevet en super service og levering. Jeg har anbefalet Lauritzen til andre og vil stadig gøre det, hvis nogen søger transportløsninger fra Italien.