Meget meget længe... altså sådan rigtig længe i virksomheden

Han har været her, i hvad man vel godt kan kalde en evighed

Lars Juhl har 60 somre og 61 vintre på bagen. Han er en rutineret fyr, en engageret og ekstrem pligtopfyldende af slagsen. Og så er han glad, humoristisk og nem at omgås. Det er selvfølgelig nemt at sige, når man sidder i en anden afdeling.. Så vi har spurgt rundt i Lars´ afdeling, import Italien, og vi kan bekræfte at han er nem at omgås. Sådan semi nem i hvert fald… En kæmpe værdi for Lauritzen, kan I nok høre. Og som det ser ud….. har i ikke mulighed for at hapse ham fra os…

Lars Juhl har nemlig været hos Lauritzen i 38 år, og har ingen intention om at skulle andre steder hen. Det er der forskellige årsager til. Lad os komme tilbage til det senere.

Hvem er ham lars så?

I vil sikkert gerne lære Lars lidt at kende. Hvem vil ikke gerne det, efter lige at have hørt så meget godt om ham?
Lars bor i Esbjerg, hvor han er født og opvokset, sammen med sin kone Inge. Altså de er ikke vokset op sammen, men de bor sammen, hvis nogen skulle være i tvivl. Og så har de været gift i 26 år. Sammen har de den voksne datter Amalie på 27 år, men hun er for længst flyttet hjemmefra. Hun skulle nemlig studere jura, og flyttede til storbyen. Nå. Tilbage til Lars. Ja, og så spiller Lars golf. Sådan temmelig pro efter 45 år som golfspiller. Og hans livret er forresten pasta i alle afskygninger. Som 4 årig lærte Lars at cykle. I folkeskolen interesserede han sig for sprog. Ikke ret meget for sprog i selve skolen, for skole var bare noget man skulle, men for sprog generelt og fodbold og ishockey. Begge dele droppede han dog til fordel for golf, da han var 15 år. Og så gik Lars på Handelsskole.

Efter Handelsskole besluttede Lars sig for at uddanne sig til speditør. Han har altid vidst, at han skulle arbejde med noget inden for transportbranchen, og i 1980 begyndte han så som speditørelev hos IAT.

Så fik vi ham til Lauritzen

I 1983 blev Lars hevet over til Lauritzen, uden at vide at det var her, han skulle komme til at tilbringe størstedelen af sit liv.
Lars startede som speditør i import og eksport Italien afdelingen. Dengang havde man ikke nær så mange transporter som i dag, og import og eksport blev håndteret af samme speditører. Her disponeredes alene landevej, hvor man i dag laver intermodale løsninger med tog.  Der var meget få folk på kontoret, og Lars beskriver teamet som en tæt familie.

En tur til Italien

I 1987, efter Lauritzen lancerede veksellad og containerfragt til Italien, åbnede Lauritzen også kontor i Italien, Lauritzen Italia, og Lars besluttede sig for at rejse derned for at arbejde. Han havde for nogle år tilbage fået at vide, at hvis han nogen sinde fik muligheden for at rejse til udlandet, skulle han tage den, og det gjorde han så. I fire år arbejdede og boede han i Modena, hvor han lærte at tale italiensk i jobbet. I weekender tog han på café og lyttede til det italienske sprog, og han var aldrig bleg for at spørge ind til hvad folk mente.

Hans tid i Italien endte med at præge resten af hans liv. Han lærte Italien at kende som sin egen bukselomme, og med det nu flydende italienske, vendte han tilbage til Lauritzen i Danmark, og har siden arbejdet tæt med de italienske fabrikker og chauffører i Italien, hvor alt daglig kontakt selvsagt foregår på italiensk. I dag arbejder hans som Business Development Manager, hvor han udover at være i driften, er en del af ledergruppen, hvor han er med til at udvide, udvikle og optimere forretningen.

I afdelingen, Import Italien arbejder han tæt sammen med Pia Gry, der assisterer med bookinger. Det har de gjort i 12 år, og det kan man sagtens høre på jargonen mellem de to, når man befinder sig i det store, åbne kontor på Amerikavej 1 i Esbjerg. I afdelingen sidder også Elisa Pipoli, som blev udlært hos Lauritzen i 2021. Hun er speditør, og i dagligdagen supplerer Lars og Elisa hinanden utrolig godt.

Lars elsker hverdagens udfordringer, og han har aldrig overvejet at skifte retning, på trods af at han besidder en stilling, hvor han er til rådighed i døgnets skæve timer, hvor vi andre er gået i seng eller drikker tidlig morgenkaffe. Når man arbejder med udenlandske fabrikker og chauffører, er der nemlig ikke noget, der hedder 8-16. Og det gør bare Lars endnu mere speciel. Han er hårdtarbejdende og han elsker sit job - ikke på trods af det, men på grund af det.

Hvordan kan man som virksomhed fortsætte med at være attraktiv. også efter 40 år? 

Og hvordan er det så lige, en virksomhed kan fortsætte med at være attraktiv og udvikle efter så mange år? Det har vi spurgt Jan Brøgger, der er Operations Manager og dermed overhoved hos Lauritzen. Altså ikke over-overhoved, for der har vi jo Kristian, men det skal i nok finde ud af i et senere afsnit af mød en medarbejder.
Vi skal tilbage til spørgsmålet.

”Ja hvordan gør man lige det. Det er en svær opgave. Vi kigger på, hvor man kan videreudvikle, og hvad medarbejderens ambitioner er, ligesom vi gør med alle medarbejdere, uanset hvor mange år de har været i virksomheden.

Du finder ikke nogen, der bare kører på som Lars. Han er i stand til at køre med en konstant hastighed på 120 i timen, og det er vores opgave at passe på vores medarbejdere. Vi er altid i tæt dialog og tilpasser på andre tidspunkter og områder, og udligner hvor vi kan.

Lars passer perfekt i stilling som Business Development Manager lige midt i driften, hvor deres hverdag består af at samle puslespil, og finde løsninger på mange udfordringer, samtidig med at han er med til at optimere forretningen. Og så besidder han en stor viden og erfaring, som deles med de yngre generationer", siger Jan.

”Jeg søger ikke nye udfordringer. Jeg bliver udfordret hver dag i mit job, og hver gang tingene lykkedes, er det er sejr.
Her er der frihed under ansvar, og Lauritzen har været med til at udvikle mig personligt.

Jeg fortsætter, og vi fortsætter med at yde god service overfor vores kunder.

Min rejse hos Lauritzen har indtil videre været fantastisk”, afslutter Lars.

Vi er taknemmelige for at du er en del af holdet

Vi takker dig for din indsats og vi glæder os over at du fortsat vil være en del af Lauritzen.

Følg med i næste afsnit, hvor du får mulighed for at lære endnu en medarbejde at kende. 

Ann Hansen
- Alice Butik
Vi har brugt Lauritzen som speditør i ca. 14 år og har været meget glade for dem.
Det er dejligt nemt at booke afhentninger, og er der nogle problemer/forsinkelser så får vi besked herom.

Overskuelige afgange, så det er nemt at se hvornår man kan forvente sine varer hjemme.

Personalet er altid venlige, glade og imødekommende ved henvendelser, så man bliver i godt humør af at snakke med dem.

Vi har prøvet andre speditører, men er altid vendt tilbage.
Brian Pedersen
- HL Keramik
Altid god og fantastiske høj service. I kommer altid med god info omkring leveringstidspunkter. Endvidere oplever vi altid stor fleksibilitet hos jer.
Johan Steffensen
- Steff Byg
I 25 år, hvis ikke mere, har Lauritzen kørt alt vores transport til Italien og har altid håndteret det til UG+.

Da vi er beliggende i samme by, har Lauritzen altid være gode til at komme forbi, hvis vi har manglet noget, hvilket også har medvirket til rigtig gode relationer virksomhederne iblandt.

Skulle det imod forventning ske at gods er forsinket eller glemt fra leverandørs side, er Lauritzen hurtige til at melde ud herom. Er der tilfælde hvor vi mangler gods i en fart, finder de også en løsning herpå. Informationer bliver altid videregivet. Det betyder meget for os.

Endvidere kører Lauritzen hvad vi har til Spanien, Norge og Sverige.

Lauritzen er for os ikke en leverandør men en samarbejdspartner.
Niels Hagelskjær
- Garant Holstebro
Garant Holstebro har nu i ca. 15 år, indkøbt fliser fra Italien og Spanien. I de 15 år har vi stort set kun brugt Lauritzen til at hente vores fliser. For os i Garant Holstebro, handler det om et slutprodukt i aller højeste kvalitet, og det vil også sige levering af vores produkter.
Det samarbejde som jeg nu personligt i de mange år har haft med Lauritzen, kan kun beskrives som fremragende. Jeg afsender ordre hver uge, og alle ordre behandles virkeligt professionelt. Hver sag som sendes, bliver besvaret med det samme. Hver sag som ligger ved pågældende fabrik, bliver behandlet til punkt og prikke, så vi hver gang får læsset vores vare til tiden, når de er klar, og som betyder at vi overholder alle vores leveringer. Skulle uheld opstå, evt. stop på godsbanen mm, så har jeg en mail eller et opkald fra kontoret omgående, så jeg altid kan give vores kunder en besked omkring en evt. ændring af leveringstidspunktet. Personligt må jeg må sige at jeg sjældent oplever så gennemført en arbejdsgang, som personalet udfører ved Lauritzen.
Fantastisk søde mennesker at tale og skrive med. Jeg kunne godt sætte nogle navne på, de ved nok hvem jeg mener, men jeg er sikker på at alle arbejder på lige fod.
Poul-Henning W. Nielsen
- Slagelse Flisecenter A/S
Vi får altid en super service hos Lauritzen.
Når der i ny og næ er togulykker, hvilken Lauritzen ikke er herre over, er de gode til at informere om diverse forhindringer. De er samtidig gode til at huske vores ordre, og spørger altid ind til om andre ordrenumre skal med hjem. Vi er godt tilfredse med samarbejdet.
- Speira
Samarbejdet i opstartsfasen er gået utrolig godt. Vi sætter stor pris på at det altid er de samme, der håndtere vores bookinger og de har styr på det. De holder os godt informeret.
Vi sætter endvidere pris på at det, så vidt muligt, er de samme chaufføre, der kommer ud til os igen og igen.
Sammenfattet ser vi at den service vi var vant til fra Lauritzen fra før, stadig er den samme. chaufførerne gør som de bliver bedt om / i overensstemmelse med vores HMS-krav, så vi er yderst tilfredse med opstarten.
John Knudsen
HL Keramik - Purchaser
Lauritzen løser alle vores opgaver vedrørende lastning af fliser i Italien. Deres opstilling er nok det bedste, vi har prøvet i alle de 40 år, vi har importeret fliser fra Italien. Vi har, siden skiftet til Lauritzen, oplevet en super service og levering. Jeg har anbefalet Lauritzen til andre og vil stadig gøre det, hvis nogen søger transportløsninger fra Italien.