J. Lauritzen’s Eftf. fejrer 140-års jubilæum

Ikke mange nulevende virksomheder, danske som udenlandske, har en historie, der rækker mere end 100 år tilbage i tiden. En af de få er J. Lauritzen’s Eftf. i Esbjerg, der i år kan fejre hele 140-års jubilæum.

En af Danmarks ældste virksomheder

Tilbage i 1884 etablerede den 24-årige Ditlev Lauritzen tømmerhandel i Esbjerg. På grund af sin unge alder var han forpligtet til at starte forretning under sin fars navn, Jørgen Lauritzen, og virksomheden fik derfor navnet ’J. Lauritzens Trælast’.

Kun ti år forinden, i 1874, blev Esbjerg Havn anlagt. Dengang bestod Esbjerg af to gårde, tre huse og 23 indbyggere.

I 1888 købte Ditlev sit første skib, og J. Lauritzen udviklede sig til rederi. Sideløbende med byen Esbjerg og Esbjerg Havns ekspansion voksede rederivirksomheden J. Lauritzen og Ditlev Lauritzen deltog aktivt i byens erhvervsliv. Han blev en af Esbjergs mest handlekraftige forretningsmænd og etablerede en lang række handels- og produktionsvirksomheder.

Efter en meget aktiv indsats for byen og havnen i Esbjerg flyttede Ditlev Lauritzen sammen med sin familie i 1910 til København. Han flyttede ligeledes J. Lauritzen med sig, mens J. Lauritzen skibsmæglere i Esbjerg fortsatte med ny ejer, og skiftede senere navn til J. Lauritzen’s Eftf., som vi kender det i dag, for at undgå forvirring med rederiet i København.

Den første ’Svarrer’

I 1935 blev Anders Nielsen Svarrer ansat som lærling hos J. Lauritzen’s Eftf., der på dette tidspunkt stadig fungerede som skibsmægler, og det skulle vise sig, at Anders senere skulle overtage ejerskab over virksomheden, som han blev medejer af i 1952. Anders så muligheder i selv at eje skibe, og i 1961 startede et samarbejde om rederi op med det første fragtskib ’Elseli’ opkaldt efter Anders Svarrers hustru Else.

 

31. maj 1961

Else Svarrer døber ’Elselil’ med champagne.
I baggrunden ses Knud Svarrer, søn af Anders Svarrer

Helt nye retninger

I 1974 overtog sønnen Knud Svarrer J. Lauritzen’s Eftf., rederiet og en række datterselskaber efter sin fars død. Knud førte igennem tiden virksomheden i helt nye retninger. Han indviede Lauritzens søstervirksomhed ’Jutlandia Terminal’ i 1975, og flyttede virksomhederne til nye lokaler på Esbjerg Havn, hvor de stadig befinder sig, og som i dag er ekspanderet til et område på 98.000 m2. Lauritzen udviklede sig fra rederi til speditions-virksomhed med de første intereuropæiske transporter med lastbil i 1982, og få år senere med veksellad- og containerfragt til Italien. Fragt mellem Skandinavien og Italien har siden da været en af Lauritzen’s hovedaktiviteter.

 

1985

Yderst til højre står Knud Svarrer foran de første veksellad fra Italien i Lauritzen regi

140 års historie og en moderne transportvirksomhed

I 2010 gik Knud Svarrer bort og overlod ejerskabet til sønnerne Kasper og Kristian Svarrer, hvor Kristian indtog rollen som CEO, og de er i dag den historiske virksomheds 3. generationsejere.

Virksomheden har siden gennemgået en gennemgribende modernisering, og er i dag en moderne, værdibaseret virksomhed, der forbinder Europa med miljørigtige løsninger. Som familieejet virksomhed er der et stærkt fokus på langsigtet værdiskabelse, stærke værdier, medarbejderglæde og korte beslutningsprocesser.

Tak for 140 år

- 140 år er mange år og at vores virksomhed har været en vigtig del af Esbjergs opstart som havn og by gør mig stolt, også selvom alle årene ikke har været i familien Svarrers regi. Vi har ikke haft samme betydning for byen som Ditlev Lauritzen har haft, men at vi sidder på hans skuldre og er samtidig tredje generation i vores egen virksomhed, er en glæde for os, siger Kristian Svarrer. 

- Det skaber også en forventning om at man gør det godt og er i stand til at bygge på. Det har vi ingen problemer med at håndtere og det giver den fordel at man automatisk tænker langsigtet. Vi har som virksomhed set Esbjerg forandre sig og vi har forandret os med, og vi er derfor sikre på at uanset hvad fremtiden bringer, så kan vi håndtere det – Rask Må Det Gå, som det hedder når man er fra Esbjerg. Else Svarrer døber ’Elselil’ 31. maj 1961. I baggrunden ses Knud Svarrer, søn af Anders Svarrer Yderst til højre står Knud Svarrer foran de første veksellad fra Italien i Lauritzen regi www.

Begivenheden vil blive markeret i forbindelse med Tall Ships Race næste år, hvor vores søstervirksomhed Jutlandia Terminal også kan fejre 50 års jubilæum. 

Ann Hansen
- Alice Butik
Vi har brugt Lauritzen som speditør i ca. 14 år og har været meget glade for dem.
Det er dejligt nemt at booke afhentninger, og er der nogle problemer/forsinkelser så får vi besked herom.

Overskuelige afgange, så det er nemt at se hvornår man kan forvente sine varer hjemme.

Personalet er altid venlige, glade og imødekommende ved henvendelser, så man bliver i godt humør af at snakke med dem.

Vi har prøvet andre speditører, men er altid vendt tilbage.
Johan Steffensen
- Steff Byg
I 25 år, hvis ikke mere, har Lauritzen kørt alt vores transport til Italien og har altid håndteret det til UG+.

Da vi er beliggende i samme by, har Lauritzen altid være gode til at komme forbi, hvis vi har manglet noget, hvilket også har medvirket til rigtig gode relationer virksomhederne iblandt.

Skulle det imod forventning ske at gods er forsinket eller glemt fra leverandørs side, er Lauritzen hurtige til at melde ud herom. Er der tilfælde hvor vi mangler gods i en fart, finder de også en løsning herpå. Informationer bliver altid videregivet. Det betyder meget for os.

Endvidere kører Lauritzen hvad vi har til Spanien, Norge og Sverige.

Lauritzen er for os ikke en leverandør men en samarbejdspartner.
Niels Hagelskjær
- Garant Holstebro
Garant Holstebro har nu i ca. 15 år, indkøbt fliser fra Italien og Spanien. I de 15 år har vi stort set kun brugt Lauritzen til at hente vores fliser. For os i Garant Holstebro, handler det om et slutprodukt i aller højeste kvalitet, og det vil også sige levering af vores produkter.
Det samarbejde som jeg nu personligt i de mange år har haft med Lauritzen, kan kun beskrives som fremragende. Jeg afsender ordre hver uge, og alle ordre behandles virkeligt professionelt. Hver sag som sendes, bliver besvaret med det samme. Hver sag som ligger ved pågældende fabrik, bliver behandlet til punkt og prikke, så vi hver gang får læsset vores vare til tiden, når de er klar, og som betyder at vi overholder alle vores leveringer. Skulle uheld opstå, evt. stop på godsbanen mm, så har jeg en mail eller et opkald fra kontoret omgående, så jeg altid kan give vores kunder en besked omkring en evt. ændring af leveringstidspunktet. Personligt må jeg må sige at jeg sjældent oplever så gennemført en arbejdsgang, som personalet udfører ved Lauritzen.
Fantastisk søde mennesker at tale og skrive med. Jeg kunne godt sætte nogle navne på, de ved nok hvem jeg mener, men jeg er sikker på at alle arbejder på lige fod.
- Speira
Samarbejdet i opstartsfasen er gået utrolig godt. Vi sætter stor pris på at det altid er de samme, der håndtere vores bookinger og de har styr på det. De holder os godt informeret.
Vi sætter endvidere pris på at det, så vidt muligt, er de samme chaufføre, der kommer ud til os igen og igen.
Sammenfattet ser vi at den service vi var vant til fra Lauritzen fra før, stadig er den samme. chaufførerne gør som de bliver bedt om / i overensstemmelse med vores HMS-krav, så vi er yderst tilfredse med opstarten.
John Knudsen
HL Keramik - Purchaser
Lauritzen løser alle vores opgaver vedrørende lastning af fliser i Italien. Deres opstilling er nok det bedste, vi har prøvet i alle de 45 år, vi har importeret fliser fra Italien. Vi har, siden skiftet til Lauritzen, oplevet en super service og levering. Jeg har anbefalet Lauritzen til andre og vil stadig gøre det, hvis nogen søger transportløsninger fra Italien.