J. Lauritzen’s Eftf. fejrer 140-års jubilæum
En af Danmarks ældste virksomheder
Tilbage i 1884 etablerede den 24-årige Ditlev Lauritzen tømmerhandel i Esbjerg. På grund af sin unge alder var han forpligtet til at starte forretning under sin fars navn, Jørgen Lauritzen, og virksomheden fik derfor navnet ’J. Lauritzens Trælast’.
Kun ti år forinden, i 1874, blev Esbjerg Havn anlagt. Dengang bestod Esbjerg af to gårde, tre huse og 23 indbyggere.
I 1888 købte Ditlev sit første skib, og J. Lauritzen udviklede sig til rederi. Sideløbende med byen Esbjerg og Esbjerg Havns ekspansion voksede rederivirksomheden J. Lauritzen og Ditlev Lauritzen deltog aktivt i byens erhvervsliv. Han blev en af Esbjergs mest handlekraftige forretningsmænd og etablerede en lang række handels- og produktionsvirksomheder.
Efter en meget aktiv indsats for byen og havnen i Esbjerg flyttede Ditlev Lauritzen sammen med sin familie i 1910 til København. Han flyttede ligeledes J. Lauritzen med sig, mens J. Lauritzen skibsmæglere i Esbjerg fortsatte med ny ejer, og skiftede senere navn til J. Lauritzen’s Eftf., som vi kender det i dag, for at undgå forvirring med rederiet i København.
Den første ’Svarrer’
I 1935 blev Anders Nielsen Svarrer ansat som lærling hos J. Lauritzen’s Eftf., der på dette tidspunkt stadig fungerede som skibsmægler, og det skulle vise sig, at Anders senere skulle overtage ejerskab over virksomheden, som han blev medejer af i 1952. Anders så muligheder i selv at eje skibe, og i 1961 startede et samarbejde om rederi op med det første fragtskib ’Elseli’ opkaldt efter Anders Svarrers hustru Else.
31. maj 1961
Else Svarrer døber ’Elselil’ med champagne.
I baggrunden ses Knud Svarrer, søn af Anders Svarrer
Helt nye retninger
I 1974 overtog sønnen Knud Svarrer J. Lauritzen’s Eftf., rederiet og en række datterselskaber efter sin fars død. Knud førte igennem tiden virksomheden i helt nye retninger. Han indviede Lauritzens søstervirksomhed ’Jutlandia Terminal’ i 1975, og flyttede virksomhederne til nye lokaler på Esbjerg Havn, hvor de stadig befinder sig, og som i dag er ekspanderet til et område på 98.000 m2. Lauritzen udviklede sig fra rederi til speditions-virksomhed med de første intereuropæiske transporter med lastbil i 1982, og få år senere med veksellad- og containerfragt til Italien. Fragt mellem Skandinavien og Italien har siden da været en af Lauritzen’s hovedaktiviteter.
1985
Yderst til højre står Knud Svarrer foran de første veksellad fra Italien i Lauritzen regi
140 års historie og en moderne transportvirksomhed
I 2010 gik Knud Svarrer bort og overlod ejerskabet til sønnerne Kasper og Kristian Svarrer, hvor Kristian indtog rollen som CEO, og de er i dag den historiske virksomheds 3. generationsejere.
Virksomheden har siden gennemgået en gennemgribende modernisering, og er i dag en moderne, værdibaseret virksomhed, der forbinder Europa med miljørigtige løsninger. Som familieejet virksomhed er der et stærkt fokus på langsigtet værdiskabelse, stærke værdier, medarbejderglæde og korte beslutningsprocesser.
Tak for 140 år
- 140 år er mange år og at vores virksomhed har været en vigtig del af Esbjergs opstart som havn og by gør mig stolt, også selvom alle årene ikke har været i familien Svarrers regi. Vi har ikke haft samme betydning for byen som Ditlev Lauritzen har haft, men at vi sidder på hans skuldre og er samtidig tredje generation i vores egen virksomhed, er en glæde for os, siger Kristian Svarrer.
- Det skaber også en forventning om at man gør det godt og er i stand til at bygge på. Det har vi ingen problemer med at håndtere og det giver den fordel at man automatisk tænker langsigtet. Vi har som virksomhed set Esbjerg forandre sig og vi har forandret os med, og vi er derfor sikre på at uanset hvad fremtiden bringer, så kan vi håndtere det – Rask Må Det Gå, som det hedder når man er fra Esbjerg. Else Svarrer døber ’Elselil’ 31. maj 1961. I baggrunden ses Knud Svarrer, søn af Anders Svarrer Yderst til højre står Knud Svarrer foran de første veksellad fra Italien i Lauritzen regi www.
Begivenheden vil blive markeret i forbindelse med Tall Ships Race næste år, hvor vores søstervirksomhed Jutlandia Terminal også kan fejre 50 års jubilæum.