Året der gik 2020
2020 har været et at de mere udfordrende år som J. Lauritzen, sammen med mange andre virksomheder, har oplevet. Corona virus har været det alt overskyggende tema, som har påvirket alle de måder vi interagerer med hinanden på.
For mig sidder billederne fra motorvejene i Italien, hvor lastbiler holdt 40 km i kø for at komme ind i Østrig, stadig tydeligt på nethinden. Verden var lige pludselig ikke så stor og åben mere.
Som speditører har vi oplevet en ny hverdag, hvor logistik- og forsyningskæderne blevet testet og udfordret. Det var specielt tydeligt i marts, hvor Italien var hårdt ramt og lukkede ned over en bred kam, samtidig med at der var fuld gang i industrien og byggebranchen i Danmark. Det satte vores system og medarbejdere under pres, med lange arbejdsdage og alternative løsningsmodeller, som måske er svær at forstå, hvis man ikke sidder i det.
Derfor vil jeg også gerne takke alle kollegaer i Lauritzen, som dygtigt har forholdt sig til corona og dertilhørende restriktioner, samtidig med at aktivitetsniveauet har været højt.
I 2020 valgte vi også at sælge vores thermo afdeling i Aalborg til Blue Water Shipping. Efter flere års kamp for at få en bæredygtig forretning uden at det lykkedes, tog vi den svære beslutning at sælge, så vi kan fokusere vores kræfter andre steder i virksomheden. Lauritzen er nu udelukkende en tørgods operatør, hvilket vi har det rigtigt godt med.
En stor tak til alle medarbejderne i Aalborg for deres arbejdsindsats og loyalitet.
Forandringens vinde blæser altid og det gjorde de også for Lauritzen i 2020. Efter 4 års tilløb skiftede vi 1. maj til ny IT platform, hvilket betyder at Microsoft Dynamics nu er implementeret som ERP system i hele koncernen, og at Truckplanner er bygget ovenpå til at styre og disponere alle transporter i Lauritzen.
Det er en neglebidende oplevelse at skifte IT platform, men heldigvis var vi godt forberedt og selvom man altid bliver overasket, er det gået uden de store problemer.
Vi er super glade for den nye løsning og der er bliver løbende optimeret på arbejdsgange og processor, så vi kan udnytte systemet fuldt ud. Målet har været løfte effektiviteten og samtidig gøre kundeoplevelsen bedre. Vores kunder kan nu booke via en kundeportal, hvor de også kan regne prisen ud på deres transport, samtidig med at de kan se deres dokumenter. Vi glæder os rigtigt meget til at vise vores kunder, de muligheder som kundeportalen giver.
Vi føler os godt forberedte til 2021, med en ny IT platform og en fokuseret forretning, og vi glæder os til at samfundet kan åbne op, så hverdagen kan komme igen, og vi kan vise vores kunder hvad vi kan.
Vi prøver hele tiden at blive bedre til det vi gør, i en hurtig og omskiftelig verden. ”Plejer” bliver udfordret, af nye måder at arbejde på og hvordan vi interagerer med hinanden på, og det eneste vi kan forholde os til er at morgendagen er anderledes end i går. Rådet herfra er derfor: læs en bog, tag en uddannelse, udvid din horisont, for hvis man ikke helt tiden bygger viden på og er villig til lære noget nyt, så bliver man overhalet.
Til sidst vil jeg gerne sige tusind tak til vores kunder for samarbejdet, vi sætter pris på jer.
FREMTIDEN TILHØRER DE GLADE
MVH
Kristian Svarrer, CEO