Året der gik 2019
Det er utroligt dejligt, at kunne kigge tilbage på 2019 og konstatere J. Lauritzen er kommet flot igennem året. Mange ting er faldet i hak i året der er gået, og perspektiverne ser derfor gode ud for de kommende år.
Der er løbende arbejdet med nye tiltag hele vejen rundt, bl.a. med et stort fokus på den daglige drift, hvor vi har et stærk ønske om at sikre høj kvalitet og en god kundeoplevelse. Kunderne skal føle, at de er i trygge hænder, når de lægger deres transporter hos os, og vi arbejder derfor løbende med at gøre kundeoplevelsen bedre.
En af de store investeringer er en ny IT løsning, som går i luften inden sommerferien. Optimering af interne forretningsgange og muligheder for øget kundeservice, bl.a. via bedre tracking muligheder og en online kundeportal vil give et stort løft for os, men lige så vigtigt er at vores kunder også vil mærke et højere serviceniveau. Vi er desværre forsinket fra den oprindelige plan, som var implementering 2019, men vi er nu så langt i processen, at vi ikke ryster på hånden mere.
Vi har valgt i 2019 at skille køl/frys og tørgods afdelingerne endnu skarpere ad, og det er derfor nu vores kontor i Aalborg, der håndterer al køl og frys i J. Lauritzen. Tidligere håndterede de udelukkende landevejstransporterne inden for køl og frys, men de styrer nu også intermodal transporterne, dette for at skabe et større fokus. Det forventer vi os meget af og glæder os til se resultaterne.
Vi har også flyttet kontor i 2019, så vores nordjyske afdeling med Lars Andreasen i spidsen er flyttet fra Støvring til flotte nye lokaler i Aalborg. Alle er velkomne til at kigge forbi til en kop kaffe.
I Esbjerg, hvor vi nu udelukkende har fokus på tørgods, har vi også haft et travlt 2019, hvor hele året har været præget af et godt aktivitetsniveau. Vi har set stabil import af byggematerialer fra Italien, og den økonomiske situation i Italien har heller ikke påvirket vores eksport kunder i nævneværdig grad.
I foråret samlede vi vores tørgodsaktiviteter for både Danmark og Norge i Esbjerg, og det har vist sig at være en god ide, da alle inden for tørgods nu sidder sammen. Dette har givet en bedre service til kunderne og bedre interne forretningsgange, hvilket var hele formålet med øvelsen.
2019 har været mit første hele år som operationel direktør i J. Lauritzen, og det har været et spændende og lærerigt år, men også givet en øget opmærksomhed på, at man ikke kan tage ting for givet. Vi skal derfor dagligt bevise vores værd, i bestræbelserne på at optimere både vores kunders forretning, men også vores egen, så alle står stærkere i et meget konkurrenceudsat marked.
Derfor også en stor tak for samarbejdet i 2019 til vores samarbejdspartnere, leverandører og kunder, og vi ser frem til samarbejdet i 2020.
FREMTIDEN TILHØRER DE GLADE
MVH
Kristian Svarrer, CEO